Verstuikte enkel

Wat is een verstuikte enkel? Wanneer uw voetzool te ver naar binnen of naar buiten draait, kunt u uw enkel verzwikken. Om de enkel te verstevigen zit er een gewrichtskapsel omheen dat er samen met pezen en spieren voor zorgt dat de enkel stabiel blijft. Wanneer u uw enkel verstuikt, rekken meestal de enkelbanden aan de buitenzijde van de enkel uit en ontstaan er kleine scheurtjes. Dit heeft een verzwikte enkel tot gevolg. Op het moment van de verzwikking kunt u het gevoel hebben gehad dat er iets scheurde of knapte.

Klachten en symptomen bij een verzwikte enkel

Lopen en staan met een verstuikte enkel is moeilijk en pijnlijk. Door een bloeduitstorting kan de enkel blauw worden en dik aanvoelen.

Wat zijn risicofactoren?

De kans op een verstuikte enkel neemt toe als u:

  • een verminderd gevoel voor evenwicht heeft
  • beperkte beweeglijkheid van de enkel heeft
  • wandelt, loopt of sport op ongelijke grond
  • sporten beoefent waarbij mensen tegen elkaar botsen zoals volleybal of (zaal)voetbal
  • schoeisel draagt dat niet passend is bij uw activiteiten
  • al eerder een verstuikte enkel heeft gehad.

Hoe behandelt een fysiotherapeut uw enkelklachten?

Bij een lichte tot matige verstuiking van de enkel is het belangrijk de zwelling en pijn te verminderen. De fysiotherapeut kan daarom een zwachtel aanbrengen of u het advies geven een elastische kous te dragen. Bij een zwaardere blessure heeft de enkel ondersteuning nodig van tape, een brace of een spalk. Een ernstige verstuiking kan behandeld worden met kortdurend gipsverband gevolgd door een tapeverband of, in uitzonderlijke situaties, een operatie.

De fysiotherapeut kan u oefeningen geven om de stabiliteit van uw enkel te verbeteren en de kracht te vergroten. Wanneer u vaker een verzwikte enkel heeft gehad, kijkt de fysiotherapeut ook of hij de oorzaak daarvan kan achterhalen om daar samen met u aan te werken. Zo kan hij u bijvoorbeeld helpen uw looptechniek te verbeteren.

Wat kan ik zelf doen?

Probeer de enkel zo snel mogelijk na de verstuiking te koelen om de zwelling tegen te gaan. Het liefst met de schoen aan, omdat dit de zwelling minimaliseert en om ervoor te zorgen dat de schade niet verergert (voor het geval er sprake is van een breuk). Koel 15 tot 20 minuten met koud stromend water of met ijs. Wikkel het ijs in een theedoek of washandje om ervoor te zorgen dat de huid niet bevriest en herhaal dit vier tot vijf keer. Naast het koelen van de enkel kunt u het volgende doen:

  • leg de enkel hoog om de zwelling te verminderen
  • laat de enkel rusten tot de ergste zwelling weg is
  • draai rondjes met uw tenen of voet: dit stimuleert de doorbloeding, dringt de zwelling terug en voorkomt dat de enkel stijf wordt.

Als u na het koelen nog steeds veel pijn hebt of nog niet kunt steunen op de enkel, raden wij u aan om langs te gaan bij uw huisarts of een fysiotherapeut.
Om langdurige klachten na de enkelblessure te voorkomen is het verstandig om vlak na de verzwikking relatieve rust te houden en zodanig normaal proberen te lopen dat de klachten in drie dagen afnemen. De enkel moet in beweging blijven en u probeert zoveel mogelijk uw normale looppatroon behouden.  Als u een paar dagen na de ‘misstap’ weer gewoon op uw enkel kunt staan en lopen, kunt u de enkel weer normaal belasten. Wees de eerste periode wel extra voorzichtig!
Neem op tijd contact op met uw arts of fysiotherapeut wanneer de pijn blijft toenemen, de enkel erg stijf en instabiel is of u het gevoel hebt dat het gewricht blokkeert.

Bron KNGF